Firmy instalacyjne a BDO
Po uzyskaniu odpowiedzi w rozmowie telefonicznej z pracownikiem Departamentu Środowiska Urzędu Marszałkowskiego możemy przekazać informację, że taki obowiązek istnieje. Zatem zdaniem urzędnika do 31 grudnia 2019 roku należy złożyć wniosek o wpis do rejestru BDO. Mając na uwadze tę informację, pokusiliśmy się o własną analizę
Należy tutaj podkreślić, że obowiązek ewidencjonowania odpadów istniał już wcześniej. I nie jest niczym nowym. Podobnie było z RODO – istniały przepisy dotyczące przetwarzania danych, a RODO wprowadziło po prostu inne standardy i jak się okazało łatwiejsze niż te pierwotne.
Dlatego nie oceniajmy BDO jak coś nowego – tylko jako element mający z założenia być ułatwieniem ewidencji, która już była obowiązkowa i mało kto to robił.
W instrukcji do BDO czytamy:
„W niektórych przypadkach może to dotyczyć nawet jednoosobowych działalności gospodarczych, które również zobowiązane są do prowadzenia ewidencji odpadów.”
Zatem w pierwszej kolejności trzeba odpowiedzieć sobie na pytanie czy byłem do tej pory zobowiązany do prowadzenia ewidencji odpadów?
Kto musi prowadzić ewidencję odpadów?
W art. 66 ustawy o odpadach ustawodawca wyjaśnia,kto ma obowiązek prowadzić ewidencję odpadów. Obowiązek ewidencjonowania odpadów oraz składania rocznych sprawozdań odpadowych mają wszyscy przedsiębiorcy, którzy wytwarzają inne odpady niż komunalne. Poza firmami zajmującymi się profesjonalnie odpadami, ewidencję odpadów prowadzić muszą wytwórcy odpadów czyli firmy produkcyjne. Przykładowo do ewidencji odpadów zobowiązane są warsztaty samochodowe, gabinety stomatologiczne oraz lekarskie, weterynarze, firmy budowlane i wykonujące remonty.
Istnieją co prawda wyjątki i zwolnienia.
A oto lista:
- odpadową masę roślinną, – bez ograniczeń ilościowych;
- odchody zwierzęce, – bez ograniczeń ilościowych;
- odpady kory i korka – do 10 ton rocznie
- trociny, wiórki, ścinki,drewno, płyta wiórowa i fornir – do 10 ton rocznie;
- odpadkowy toner drukarski – do 100 kilogramów rocznie;
- sorbenty, materiały filtracyjne, tkaniny (np. szmaty,ścierki)i ubrania robocze – do 100 kg rocznie;
- odpady betonu oraz gruz betonowy z rozbiórek i remontów – do 5 ton rocznie;
- gruz ceglany- do 5 ton rocznie;odpady innych materiałów ceramicznych i elementów wyposażenia – do 5 ton rocznie;
- drewno- do 5 ton rocznie;szkło – do 5 ton rocznie;tworzywa sztuczne- do 5 ton rocznie;gleba i ziemia, w tym kamienie – do 5 ton rocznie;
- materiały konstrukcyjne zawierające gips – do 5 ton rocznie.
Listę wyjątków wzbogacono o śladowe ilości baterii i elektronarzędzi.
Jakie odpady generuje firma instalacyjna?
Warto w tym miejscu zastanowić się jakie odpady generuje firma instalacyjna.
Na pewno mogą to być:
- opakowania
- folie
- styropian
- puszki po produktach aerozolowych
- opakowania po farbach i lakierach
- odpady w postaci resztek materiałowych – ścinki PP, Pex, PCV, odpady metalowe
Są to odpady wytworzone w wyniku świadczonej usługi i nie znajdują się na liście wyjątków. Stąd jednoznacznie i literalnie można stwierdzić, że firmy instalacyjne mają obowiązek rejestracji w BDO.
Znana jest powszechna i wygodna argumentacja, iż właścicielem tych odpadów jest klient – naszym zdaniem należałoby w sporządzanej z klientem umowie zaznaczyć taki fakt i sporządzić z klientem kartę przekazania takich odpadów. Jak wiemy jest to raczej mało realne.
Mówiąc inaczej – jeśli na fakturze zakupu na firmę znajdzie się choć jeden makroflex lub puszka farby – jesteś już posiadaczem odpadu- który z punktu widzenia przepisów trzeba ewidencjonować.
Co to jest BDO?
Rejestr BDO to inaczej Rejestr podmiotów wprowadzających produkty, produkty w opakowaniach i gospodarujących odpadami. Stanowi integralną część bazy danych o produktach i opakowaniach oraz o gospodarce odpadami, tzw. BDO. BDO pozwala na gromadzenie i zarządzanie informacjami, które dotyczą gospodarki odpadami i ma zapewnić elektroniczną realizację obowiązków rejestrowych, ewidencyjnych i sprawozdawczych.
Przedsiębiorcy wpisani do Rejestru BDO będą w nim prowadzić – od 1 stycznia 2020 r. ewidencję i sprawozdawczość odpadów. Wszystko będzie się odbywać elektronicznie. Jedynie odbierającej firmie odpady trzeba będzie przekazać Kartę Przekazania Odpadów.
Co ważniejsze, firmy, które wytworzą odpady i nie będą zarejestrowane w Rejestrze BDO, nie będą mogły przekazać tych odpadów np. odbierającej odpady firmie.
Co zrobić krok po kroku
Złóż wniosek o wpis do Rejestru BDO
Wniosek o wpis do rejestru pobierzesz ze strony https://bdo.mos.gov.pl/home/wnioski/wniosek-rejestrowy/ Wypełniasztylko ten dział, który dotyczy prowadzonej przez ciebie działalności.
Do wniosku należy załączyć:
- oświadczenie o spełnieniu wymagań niezbędnych do wpisu do rejestru oraz potwierdzające, że dane zawarte we wniosku są zgodne ze stanem faktycznym
- uwierzytelnioną kopię dowodu uiszczenia opłaty rejestrowej
Wniosek możesz złożyć:
- osobiście w urzędzie marszałkowskim
- wysłać pocztą
- przesłać w formie elektronicznej
Urząd sprawdzi twój wniosek
Jeżeli twój wniosek zawiera braki formalne, np. pomylisz się we wniosku, albo nie dołączysz potrzebnych dokumentów, to urząd wezwie cię do poprawienia błędów. Na poprawki będziesz mieć co najmniej 7 dni. Jeśli nie poprawisz błędów w wyznaczonym terminie, twoja sprawa nie będzie dalej załatwiana.
Urząd wpisze cię do rejestru
Po dokonaniu wpisu, marszałek poinformuję cię o tym oraz wyda ci pisemne zaświadczenie z twoim indywidualnym numerem rejestrowym. Firmy, które podlegają opłacie rejestrowej muszą umieszczać numer na dokumentach sporządzanych w związku z prowadzoną działalnością. Dostaniesz też login i hasło do BDO, które wykorzystasz do zalogowanie się w systemie, poprzez który będziesz prowadził ewidencje odpadów czy składał wymagane sprawozdania.
Zaświadczenie zostanie przesłane pocztą na adres wskazany przez ciebie we wniosku.
Numer rejestrowy musisz umieszczać na dokumentach związanych z twoją działalnością.
Ile zapłacisz?
Wysokość opłaty rejestrowej dla mikroprzedsiębiorców wynosi 100 zł, a dla większych firm – 300 zł
WAŻNE!
Prowadzenie działalności, która wymaga wpisu do rejestru BDO, bez tego wpisu, a także nieumieszczanie numeru rejestrowego na dokumentach sporządzanych w związku z prowadzoną działalnością (dla firm, które podlegają opłacie rejestrowej), naraża Twoją firmę na karę administracyjną od 5000 zł do 1 000 000 zł
Zdaniem Stowarzyszenia istnieje obowiązek rejestracji w BDO.