Rekrutacja uczniów na praktyki. Wykorzystaj siłę social media.

Czy warto?

Na początek: co mówią liczby?

Według badania Wearesocial.com i Hootsuite „Digital 2020” aż 19 mln Polaków korzysta z mediów społecznościowych. Średnio przeznaczają na nie 2 godziny dziennie. 16 mln korzysta z Facebooka, 1,25 mln z Twittera, a 3,7 mln z LinkedIna. Nie dziwi więc fakt, że media społecznościowe odgrywają coraz bardziej istotną rolę w rekrutacji.

Choć social media zdążyły już na dobre zagościć w świadomości polskich użytkowników internetu, wciąż nie wszyscy pracodawcy dostrzegają ich korzyści dla procesów rekrutacyjnych. A tymczasem ponad połowa poszukujących pracy osób rozgląda się za nią właśnie w mediach społecznościowych.

Warto więc przyjrzeć się bliżej narzędziom oferowanym przez media społecznościowe i dać szansę swojej firmie na znalezienie wykwalifikowanej, zmotywowanej do pracy osoby lub ucznia stawiającego pierwsze kroki w zawodzie i potrzebującego dobrego mistrza.

Nawiązując do powyższych statystyk, istnieje szczególna grupa ludzi, dla których naturalnym środowiskiem funkcjonowania, a co najważniejsze komunikacji są kanały społecznościowe. To młodzież. Według szacunkowych danych,  34% młodych ludzi w wieku 14-24 lata aktywnie korzysta z sieci społecznościowych. W związku z tym są też bardziej otwarci na poszukiwanie zatrudnienia za pomocą social media. Jeśli ogłoszenie o poszukiwaniu ucznia na praktyczną naukę zawodu ma trafić do właściwych kandydatów, to właśnie ten sposób rekrutacji będzie najlepszy. Ponieważ tutaj, na Facebooku, istnieje większe prawdopodobieństwo, że znajdziesz swojego młodocianego pracownika.

Ponad połowa poszukujących pracy osób rozgląda się za nią właśnie w mediach społecznościowych.


E – rekrutacja. Zalety

Treści ogłoszeń rekrutacyjnych publikowanych w social media nie różnią się od tych zamieszczanych w innych, bardziej tradycyjnych kanałach. Media społecznościowe dają jednak tę przewagę, że ewentualny brak jakiejkolwiek informacji w ogłoszeniu można szybko uzupełnić.

Kolejną zaletą jest możliwość udzielenia odpowiedzi na pytanie kandydata i rozwianie jego wątpliwości. Nie bez znaczenia jest również skracanie dystansu komunikacyjnego. Portale społecznościowe pomagają zmniejszyć dystans między pracodawcą a kandydatem, bo z założenia kontaktowanie się przy ich pomocy zakłada mniej formalny, a tym samym prezentujący bardziej przyjazny obraz firmy.

Posty na Facebooku czy LinkedIn można udostępniać, dlatego warto poprosić właśnie o udostępnienie informacji. Networking ma ogromną moc, a ponadto w mediach społecznych jest szybki i często skuteczny. Sieć kontaktów może pomóc dotrzeć do kandydatów, szczególnie uczniów. Ci ostatni ze względu na zbyt małe doświadczenie, niestety nie będą aktywnie przeglądać typowych portali specjalizujących się w publikowaniu ofert pracy, praktyk i staży czy wchodzić na stronę firmy. Ale post znajomego już zobaczą.

Pojawienie się ogłoszenia na profilu społecznościowym firmy zachęca do przejrzenia jej historii i poznania pracodawcy. Nikt nie powinien więc być zaskoczony stwierdzeniem, że to, co zobaczy na fejsbukowej tablicy może wywołać u kandydata określone wrażenie. Dlatego dobrze prowadzony profil, z ciekawymi informacjami ilustrującymi życie firmy, codzienną pracę i zespół pracowników to szansa, by „zareklamować się” jako pracodawca.

E-rekrutacja jest poza tym nisko kosztowym sposobem pozyskiwania pracowników, uczniów czy stażystów.

Rozpocznij kampanię adresowaną do młodzieży

W obecnej sytuacji demograficznej i kulturowej, związanej także z niechęcią do kształcenia w oparciu o szkolnictwo branżowe musimy aktywnie poszukiwać kandydatów na praktyczną naukę zawodu. Przypomina to normalną rekrutację i proces pozyskania pracownika. Twoje zaangażowanie da Ci też pewną przewagę, gdyż mając więcej ofert, już na etapie pierwszych rozmów będziesz mógł dokonać wstępnego wyboru kandydatów.

Biorąc pod uwagę specyfikę młodego kandydata, jakim jest uczeń warto, by ogłoszenia publikować w ekspansywnej formie, najlepiej w połączeniu z efektowną grafiką / zdjęciem i opisem zredagowanym językiem pasującym do języka młodego człowieka.

Chcemy pomóc Ci w rekrutacji Twoich młodocianych pracowników. Aby ułatwić przyciągnięcie młodych osób zainteresowanych praktykami w Twojej firmie, przygotowaliśmy plakat promujący akcję rekrutacyjną do zawodu montera sieci i instalacji sanitarnych. Również w ramach kampanii zachęcamy do udostępniania przewodnika dla młodzieży prezentującego specjalizacje w naszym zawodzie.

Daj się poznać jako otwarty na współpracę pracodawca i bądź wszędzie tam, gdzie są Twoi potencjalni pracownicy.

  • Zgłoś się do nas, przekażemy Ci materiały promujące zawód.
  • Prowadź działania rekrutacyjne w swoich mediach społecznościowych.
  • Skontaktuj się ze szkołami z Twojej okolicy.
  • Weź udział w targach edukacyjnych, dniach kariery i innych imprezach o charakterze edukacyjnym.
  • Powiadom znajomych i rodzinę o chęci przyjęcia ucznia do nauki zawodu.

Zapraszamy Cię do wstąpienia do Ogólnopolskiego Stowarzyszenia Firm Instalacyjnych i Serwisowych. Status instruktora praktycznej nauki zawodu to jeszcze jedna okazja, by budować pozytywny wizerunek firmy. 

Paulina Jurgowiak

Paulina Jurgowiak

Nauczycielka, specjalistka ds. rozwoju zawodowego. W OSFIS odpowiada za koordynację projektów. Absolwentka Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Wciąż głodna wiedzy – informacje zdobywa na kursach i szkoleniach. Uzupełnia je również na własną rękę: czyta, słucha, pyta i docieka. Działa w sposób zaangażowany i kreatywny. W swej dotychczasowej działalności zawodowej stworzyła autorski program kreatywnego poszukiwania pracy, prowadziła szkolenia rozwijające kompetencje „miękkie”, pracowała przy realizacji projektów EFS. Jest współautorką „Poradnika dla instruktorów praktycznej nauki zawodu montera sieci i instalacji sanitarnych”. Życiowym mottem są słowa Charlesa Bukowskiego: „Jeśli już o coś zabiegasz, idź na całego, w przeciwnym razie nawet nie zaczynaj”

Zostaw komentarz

Aktualności

Obserwuj nas na Fb

Zapisz się do Newslettera