RELACJA ZE SZKOLENIA BRANŻOWEGO DLA NAUCZYCIELI W PROJEKCIE #zawódMożliwości

Dobór i montaż grzejników to temat kolejnego już szkolenia branżowego dla nauczycieli zawodu instalatora, które przeprowadziliśmy w ramach projektu edukacyjnego #zawódMożliwości. Szkolenie poprowadził Rafał Mróz – autor bloga Domowe Instalacje Hydrauliczne.

Szkolenie rozpoczęło się od wiadomości wprowadzających w jego główne zagadnienie, a więc co to są grzejniki, jakie występują ich rodzaje i czym się od siebie różnią. Prowadzący szkolenie przeprowadził porównanie grzejnika żeliwnego z grzejnikiem płytowym, zwracając uwagę na najistotniejsze różnice.

W dalszej części programu trener skupił się na omówieniu, czym jest zapotrzebowanie na ciepło, do czego służą parametry instalacji grzewczych. Duża część zajęć poświęcona została na obliczanie zapotrzebowania na ciepło. Wydatną pomocą okazuje się kalkulator zapotrzebowania na ciepło dostępny na stronie: https://cieplowlasciwie.pl/

Poznanie zasad doboru grzejników otworzyło drugą część spotkania. Uczestnicy dowiedzieli się, jak dobrać grzejnik aluminiowy, jak również – jak dobrać grzejnik, gdy w mieszkaniu działa już ogrzewanie podłogowe? Nie zabrakło także omówienia najważniejszych błędów, które można popełnić przy doborze grzejników. Tak przygotowany wstęp pozwolił przejść do zagadnień związanych z montażem. W tej części prowadzący pokazał jak prawidłowo podłączyć grzejnik oraz jakich błędów unikać.

Ostatnia część poświęcona została sterowaniu ogrzewaniem. Uczestnicy wraz z trenerem poszukiwali odpowiedzi na pytania, dlaczego należy wyregulować przepływ wody w grzejniku, jakie są skutki nieprawidłowego przepływu wody w instalacji?

Regulacja temperatury w pomieszczeniach odgrywa ważną rolę, wobec konieczności przeciwdziałania zmianom klimatycznym. Utrzymanie optymalnej temperatury pozwala na oszczędzanie energii cieplnej, a przez to pozytywnie wpływa poprawę klimatu. Instalacje rozprowadzające ciepło po budynku projektowane są dziś z myślą, by oczekiwana temperatura pokojowa wynosił 20 stopni, co odpowiada ustawieniu nastawy w zaworze termostatycznym na skalę z  numerem 3. Więcej informacji o korzyściach z racjonalnego użytkowania ogrzewania przeczytamy na stronie kampanii „20stopni dla klimatu”https://20stopni.pl/

Podsumowaniem szkolenia był test sprawdzający wiedzę z zakresu omówionych wiadomości.


Program szkolenia opracowany we współpracy z Partnerami projektu firmą Purmo Group Polska, Schlösser Heiztechnik Gruppe Polska oraz IBO Pompy (DAMBAT)

  1. Ogrzewanie pomieszczenia
  2. Rodzaje grzejników
  3. Zapotrzebowanie na ciepło w budynkach
  4. Parametry instalacji grzewczych
  5. Zasady doboru grzejników
  6. Prawidłowy montaż grzejników i armatury grzewczej
  7. Sterowanie ogrzewaniem i utrzymanie temperatury

W interaktywnych zajęciach uczestniczyli nauczyciele z następujących szkół:

  • Zespołu Szkół Budowlano – Energetycznych w Ostrowie Wielkopolskim
  • Zespołu Szkół Inżynierii Środowiska i Usług w Elblągu
  • Zespołu Szkół Budowlanych nr 1 w Płocku
  • Zespołu Szkół Zawodowych w Zielonej Górze
  • Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego nr 1 w Przemyślu

Szkolenia branżowe organizowane w ramach projektu edukacyjnego #zawódMożliwości są zgodne z Rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej w sprawie dofinansowania doskonalenia zawodowego nauczycieli, szczegółowych celów szkolenia branżowego oraz trybu i warunków kierowania nauczycieli na szkolenia branżowe i realizują wszystkie założenia rozporządzenia.

Odwiedź strony Partnerów szkolenia:

Purmo Group Polska – https://www.purmo.com/pl-PL/

Schlösser Heiztechnik Gruppe Polska – https://schlosser.com.pl/pl/

IBO Pompy (DAMBAT) – https://www.dambat.pl/

Paulina Jurgowiak

Paulina Jurgowiak

Nauczycielka, specjalistka ds. rozwoju zawodowego. W OSFIS odpowiada za koordynację projektów. Absolwentka Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Wciąż głodna wiedzy – informacje zdobywa na kursach i szkoleniach. Uzupełnia je również na własną rękę: czyta, słucha, pyta i docieka. Działa w sposób zaangażowany i kreatywny. W swej dotychczasowej działalności zawodowej stworzyła autorski program kreatywnego poszukiwania pracy, prowadziła szkolenia rozwijające kompetencje „miękkie”, pracowała przy realizacji projektów EFS. Jest współautorką „Poradnika dla instruktorów praktycznej nauki zawodu montera sieci i instalacji sanitarnych”. Życiowym mottem są słowa Charlesa Bukowskiego: „Jeśli już o coś zabiegasz, idź na całego, w przeciwnym razie nawet nie zaczynaj”

Zostaw komentarz

Aktualności

Obserwuj nas na Fb

Zapisz się do Newslettera